onsdag den 10. november 2010

Succesfulde stiklinger efterår 2010

Her er så udvalget af stiklinger fra dette efterår 2010.

Dette er eksempler på alle de stiklinger jeg har plantet over i nye potter, og derfor betragter som succesfulde.
Her over vinteren får de fleste lov til at stå frostfrit i drivhuset.
Buksbom står beskyttet udenfor enten i potter eller i mit plejebed, hvor de lige skal have 2 sæsoners  opmærksom vækst før de plantes endeligt ud.


Hortensia Endless Summer :
4 stk Blue.
4 stk Red.

Hortensia
8 stk Hvide

Sommerfuglebusk
3 stk violette. Taget fra en sommerhushave hos et par venner i august.

Pelargonium.
5 stk violette hængepelargonier.
4 stk røde hængeplargonier.
8 stk diverse "Dronning Ingrid, kronprincesse Mary og Alexandra".

Lavendel
4 stk sommerfuglelavendel "Madrid"
20 stk Lavendula "Grosso"

Rosmarin, taget som stiklinger i påsken fra Frankrig .
12 stk Krybende
11 stk Alm opret.

Buksbom
Småbladet "Balder"
Småbladet "Faulkner"

Som et nyt forsøg har jeg i sidste uge fået 1 m stængel fra en passionsblomst en god kollega har haft i sin have de sidste 10 år, og som derfor har vist en vis robust egenskab til overlevelse. Denne har jeg klippet og sat som stiklinger efter samme princip, som hvis det havde været en klematis. Nu kommer den indenfor og står på gulvvarmen ved stuevinduet, håber det kan få den til at slå rod. Det er jo nok lige det seneste for dette forsøg, men nu prøver jeg.



Tilbage er der så lige vinterklargøringen af drivhuset til alle vores sarte vækster.

Ingen kommentarer: