mandag den 16. maj 2011

Spanske margueritter fra stiklinger update

Succes eller fiasko ?

Jeg kan se mit tidligere indlæg om stiklinger er meget populært, der er i hvert fald stadig mange der kigger forbi netop dette indlæg, sjovt som man kan blive overrasket over hvad der fanger.


Okay her er opdateringen.
Af de 30 stiklinger jeg klippede er der kun 5 der har slået rod, resten ville ikke og "tørrede" faktisk ind allerede få dage efter, og det til trods for at bakken var pakket ind i hvid plast svt.100% luftfugtighed.
Hvad gik galt ?
Svaret er at min spanske marguerit nok havde fået frost i drivhuset, måske ifbm. nævnte "drivhus katastrofe" så de fleste stiklinger jeg klippede var allerede livløse og blot spildte kræfter.

Konklusion. Materialet skal være i orden, frisk og ubeskadiget.
Jeg vil glæde mig over der er masser af liv i den store moderplante og materiale til næste år.

9 kommentarer:

Bille sagde ...

Hei, 5 av 30 er vel også ganske bra! Jeg hadde en spansk margeritt i 3 år, men så ble det for kaldt en vinter. Skal anskaffe en ny i år, og da skal jeg etter hvert forsøke å ta stiklinger. Flott plante, særlig etter noen år.

Gro sagde ...

Surt show, med de små planter. Jeg har heller ikke haft held med alt :(
Fortsat held og lykke :-)
Mange hilsner Gro

Kristin Aurdal sagde ...

Huff ja, det er ikke alltid det går som en håper, men forhåpentligvis kan en lære noe av de feilene en gjør.
Lykke ti neste gang :-)

Susanne sagde ...

Det er da træls!
Jeg er én af de læsere, som med interesse har læst dit tidligere indlæg og lavet stiklinger fra en spansk maguerit. Og jeg var da lidt mere heldig end du; 5 ud af 6 slog an og det endda uden plast og dermed 100% luftfugtighed. Det var første gang, at jeg prøvede med den spanske, så jeg er godt tilfreds :-)

Henrik sagde ...

Kære Susanne.
Min erfaring med spanske margueritter er nu også at de er rimelig nemme at formere ved stiklinger, det er første gang jeg ikke rigtig har været heldig. Spanske er jo efterhånden billige i Bauhaus, Bilka, men stadig især de mere specielle er værd at lave selv, så derfor håber jeg at det generelle billede er at I andre har fået denne succesoplevelse.
Henrik

Didde sagde ...

Tillykke med de dog 5 du fik ud af det :)
Super at du fulgte op på dem, jeg var også lidt nysgerrig.

Hilsen Didde

Frøken Solhat sagde ...

Hvor ærgeligt med stiklingerne Henrik. Men med lidt kærlig pleje har du dog forøget mængden :0)

Glæder mig til at følge med i dit svævende "Platanhæk projekt" - det bliver fantastik flot er jeg overbevist om.

Jeg drømmer også om et Platan træ - tror det var dig der foreslog mig det tidligere på året .....men syntes min have er for lille.......klare den mon uden problemer kraftig beskæring tror du ??? For så kan det være jeg må genoverveje :0)

Knus Dorthe

Henrik sagde ...

Kære Dorthe og evt. andre.
Platanen tåler meget kraftig beskæring, flere steder bliver de stynet eller klippet meget kraftigt tilbage i en paraplyform så omfanget kan begrænses. Men det kan blive et meget stort træ omend væksten er noget langsommere her i Danmark.
Jeg forventer på et tidspunkt at plante mine 4 træer i jorden, men har set endog meget tykke stammer på træer i plantekasser sydpå, så det er ikke en umulighed.
Henrik

Københavnske restauranter sagde ...

Ser squ godt ud :)

Hilsen

Palle
http://københavnskerestauranter.dk/