torsdag den 25. august 2011

Stiklinge sæson 2011

Først en lille appetiser 
Inspireret af candselv.blogspot.com har jeg også forsøgt mig med at væve en lavendel bouteille, dette er resultatet helt ok for et første forsøg, tror nok de erfarne krummer sig men jeg synes det var sjovt og det bliver ikke den sidste, hvad skulle vi ellers bruge alle de lavendel planter til.


Haveåret har sine faste arbejdsopgaver, som fx. hækklipning ved Sct. Hans, det er stiklingetid nu i august.
Jeg er gået i gang med de første stiklinger, det bliver nok ikke til så mange stedsegrønne buksbom og taks i år, men lavendel og hortensia skal jeg have flere af.

Skulle man have lyst til at drømme om lavendel indkøb eller en af de mange rosmarin varianter så prøv denne downderry-nursery.co.uk, desværre sender de indtil videre kun til England

Indtil videre er det blevet til stiklinger af.


Lavendel x intermedia Hidcote Giant
Lavendel augustifolia Hidcote Pink.
Lavendel augustifolia Imperial Gem.
Lavendel x intermedia Fragrant Memories.
Lavendel x intermedia Grosso

Hortensia Hvid med sorte stængler.
Hortensia Rosa med rød/grønne blade.

7 kommentarer:

Susanne sagde ...

Det er sjovt selv at opformere planterne og få mange flere af de planter, som man holder af. Og så er det altid spændende at følge stiklingerne bl.a. om de alle slår rod. Held og lykke med dine stiklinger :-)

Didde sagde ...

Hej Henrik,

Hvor er den bare blevet flot og sikke en fin afslutning!
Har du taget stiklinger med hæl, ligesom dem om vinteren? Hvor opbevarer du dem indtil de får rod?

Hilsen Didde

Hanne i haven sagde ...

Ja, jeg synes altså også at din bouteille-ting ser helt vildt flot ud, den kan du da godt være stolt af.
Det kunne da være at man skulle smutte ud og lave lidt lavendel stiklinger. Jeg ved ikke lige hvor jeg skulle sætte dem, men når planterne står der, finder man jo ud af det, ikke :-)

Henrik sagde ...

Hej Didde og andre.
Jeg tager stiklingerne med hæl, det giver den største succes, jeg sætter stiklingerne i drivhuset i skygge med de temperaturer vi har tørre de ikke ud. De fleste lavendel stiklinger plejer at slå rod i starten af oktober dvs. ca. 6-8 uger.
Henrik

Didde sagde ...

Super, det prøver jeg, håber der er lidt materiale på mine nyindkøbte lavendler.

Didde

Tine sagde ...

Skriver lige navne paa dine lavendler ned. Slog selv lavendel ihjel (lavandula dentata cv og munstead strain). Hvor svaert skal det vaere? og saa havde Munstead froe endda garanti med. Maaske har jeg giftige fingre. Men dine ser flotte ud.

Landbohaven sagde ...

Ser godt ud.
Held og lykke med stiklingerne.
Vi har lige forsøgt os med stiklinger af Hvid Sommerfuglebusk og en anden unavngiven busk, der får små blå blomster.
Vi har bare stukket dem i jorden i staudebedet, så må vi se om det kan lykkes. Vi har tidligere haft held med Lilla Sommerfuglebusk.