mandag den 3. september 2012

Perovskia atriplicifolia stiklinger

Sensommertid er stiklingetid.


Det bliver helt vildt i år, jeg ved ikke hvor jeg skal opbevare alle stiklingerne over vinteren, men den tid det problem.
Blandt de nye forsøg i år er Perovskia, som efter hvad jeg har læst rundt omkring på nettet godt kan være lidt besværlige. Der er heller ikke helt enighed om det bedste tidspunkt for stiklinger.

1) Der klippes grønne årsskud som lige er begyndt med urteagtigt ved i bunden, som altid klippes lige under et bladpar.


2) Den nederste 1/3 blade fjernes forsigtigt, undgå at rive dem af dette kan give lange "sår".

3) Dyb herefter straks enden i roddanner og sæt i det præformede hul.
Tåler overhovedet ingen udtørring, taber de bladene er de gået tabt.



Stilles lyst og helst med temp omkring min.12-15 grader.


P. Blue Spire.
P. Little Spire
P. Lisslitt

Jeg har dårlige erfaringer med at klippe Perovskia stiklinger, som ikke straks sættes i jorden, de overlever ikke transporten selv omviklet med fugtigt papir i en plastpose.

Ingen kommentarer: