fredag den 31. august 2012

Stiklinge sæson 2012

Buksbom, buksbom og atter buksbom.


Jeg er gået i gang med en kæmpe opgave hvor resultatet har lange perspektiver.
600 buksbom stiklinger i år og 1000 næste år, dette antal skyldes at jeg er noget bekymret for denne svampesyge og lige nu har jeg sunde planter, så indkøb af nye er vist risikabelt.

Jeg har lavet disse kasser på 45cm x 90cm, i hver kasse kan der stå 18x9 rækker = 162 stiklinger, på denne måde kan jeg flytte dem rundt alt efter vejret og behov for plads.
Som tommelfingerregel skal man regne med ca. 8 planter pr. lbm. i udplanting.


Drømmen kunne være et formelt haverum i denne retning, blot skaleret til en alm. have med god plads. Læg hertil lavendler i nogle af bedene i stedet for græs og flankeret af overdådige sommerblomster i Anduze vaserne, og I får samme billede som jeg. Tror jeg skal bruge noget i retning af 2000 buksbomplanter

9 kommentarer:

Hanne Tilst sagde ...

Skønt projekt du har gang i. Jeg har faktisk forsøgt et par gange uden stort held. Men ok, kun en 10-15 stiklinge af gangen. Jeg havde mine i drivhuset, i skyggen under et bord.

Glæder mig til at høre og se hvordan det går.

God weekend.

Vivi sagde ...

Det lyder som et spændende projekt :-)

Hvad er det for buksbom du er i gang med at stiklingeformere.

Jeg går med overvejelser om, at plante en buksbomhæk rundt om min køkkenhave, er i så fald også nødt til selv at lave nogen, da der skal bruges ret mange planter.

Marianne Selvig sagde ...

God arbejdslyst! (Ret ambitiøst!)

Tror måske jeg går ud og klipper mine). ... Det smitter jo!

bloggernefa sagde ...

Det er et flot prospekt du har sat dig for øje. De rene linjer vil helt sikkert kunne "oversættes" til en normal have. Og jeg tror de vil være ret flotte - året rundt. Går selv og drømmer om noget lignende - nemlig en knot garden med flere slags buxbom der er er vævet ind i hinanden i mønstre, som jeg selv tegner. Men indtil videre er det sønnikes have. Så jeg må tøjre mine drømme. Held og lykke med det Henrik, jeg vil glæde mig stort over at følge med i dine altid spændende projekter. :)

Høneballehaven sagde ...

Hold da op for et arbejde.
Held og lykke med det.

Henrik sagde ...

Det er buxus sempervirens Arborescens samt Gælder

Henrik sagde ...

Balder er navnet på den

Fru Friis sagde ...

Imponerende projekt du har gang i :o) Jeg er for første gang ved at lave stiklinger fra buksbom, det er bare en broget art. Nu må vi se om det lykkedes, og jeg er slet ikke oppe i dine industrielle mængder ;o) Regner med vi bliver holdt underrettet undervejs.

Frøken Solhat sagde ...

....og drømmen lever kan jeg se - flot rodnet på dine stiklinger - det skal nok blive et smukt syn om et par år :0)

Knus Dorthe