mandag den 24. september 2012

Kæmpepalmer til haven

Jeg har købt en palme...eller to

Skat jeg kører lige på planteskolen og køber et par palmer jeg har set på tilbud.



Ja de er store, stammen er lige knap 2 meter høj hertil potten og bladviften, men hold da op hvor de giver et massiv indtryk i haven.
Det er Trachycarpus fortunei, som skulle være hårdfør helt ned til -15 til- 20 hvis den står i en veldrænet jord på et beskyttet sted. Jeg ved der står et velvoksent eksemplar i Landbohøjskolens have og den har immervæk klaret de rigtig hårde vintre, men jeg har nu ikke tænk mig at tage chancen så de kommer i carporten over vinteren.
Hvor gamle de 2 er ved jeg ikke, men den jeg havde i forvejen og omplantede tidligere har jeg haft i 7 år og den er knap 80 cm uden potte. Måske de 2 store er ældre end jeg selv. +32 år.
De er købt hos eurogarden.dk

14 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det er et par velvoksne karle, du har fået der Henrik. Tillykke med det, jeg håber de klarer det hos dig, men det gør de nok, når du ingen chancer tager :)

Høneballehaven sagde ...

Og tak for linket, det ser spændende ud.

Landliggeren sagde ...

Ind i bagagerumnmet med dem og så hjem og plante :-). De er fantastiske!

/Birgitte

Fru Friis sagde ...

Hold da maule, Henrik.... du er sandelig ikke ked af det!! Jeg måtte lige trække på smilebåndet over din indledning ;o) Selvfølgelig skal du da have palmer i din franske have!
Jeg er målløs over hvor små potterne syner til så gamle træer og jeg er dybt imponeret over at du kaster dig ud i projektet. Held og lykke til jer alle sammen, jeg er sikker på I bliver lykkelige sammen :o)

bloggernefa sagde ...

Det er da nogle ordentlige karle du der faldt for. Flotte er de - de giver en fantastisk Middelhavsstemning. Love it.
:)

Ps tak for din hilsen forleden Henrik

Henrik sagde ...

Jeg ved heller ikke rigtig hvad der gik af mig, men et tilbud som dette kommer aldrig igen. Ja i bagagerummet på en citroën C3...jeg havde taget naboens trailer med. I skulle have set ansigterne på naboer og lokale motionister da jeg med 40 Km/t kom kørende ind i kvarteret.....

Fru Friis sagde ...

Du har format Henrik, og forstår at skabe opmærksomhed... jeg smiler stadig :o)))

Henrik sagde ...

Så er vi to :-) (-:

Høneballehaven sagde ...

Jeg ville gerne have set naboernes ansigter, jeg kan godt forstå, hvis de kiggede undrende :)

Gro sagde ...

VILDT :-D stor flotte palmer du har taget med hjem;-) Men skulle de ikke have lov til at stå i jorden?
K.Gro

Landbohaven sagde ...

Hold da op.... Hvor er det store og flotte palmer.
Det kunne ha` været morsomt og ha` haft et billede af naboernes ansigter, da du kom hjem med palmerne.
Ønsker dig held og lykke med dem.
Tak for kigget.
Ha´ en dejlig aften.

iminhave.dk sagde ...

Sådan Henrik...der er ikke noget som nye palmer i haven.

De er rigtig flotte, stort tillykke herfra.

PS: Pas rigtig godt på rodklumpen til vinter - for den holder altså ikke til -15.

MVH Henrik

bloggernefa sagde ...

Faldt lige over denne bog. Har en anden af denne forfatter. Det må da også liiige være up-your-alley ;)

http://www.amazon.co.uk/Italys-Private-Gardens-Inside-View/dp/0711229104/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1348516357&sr=1-4

Frøken Solhat sagde ...

Hold da helt ferie Henrik.....så er der da virklig dømt middelhavsstemning. Fantastisk.

Nu krydser jeg for alvor fingre for en gentagelse at sommerdagene i okober fra sidste år......så må du ud på terasssen og sidde i palmernes skygge......bare fordi du kan ;0)

Knus Dorthe