fredag den 14. september 2012

Sydfranske drømmehaver I

Le Pavillon de Galon

Maison

Dette er virkelig en have der har flyttet grænser for min forståelse af Sydfranske haver.
Jeg stod som vanligt og bladrede igennem hyldemeterne af bolig og haveblade i en fransk boghandel. Pludselig i havemagasin L´Art du Jardin så jeg denne have, og siden har jeg næsten ikke kunne lægge bladet fra mig.

Huset som baggrundskulisse til haven er fantastisk, her er tale om en gammel "jagthytte" fra det 18 århunderede placeret midt i landskabet omgivet af vinmarker, oliven og frugtlunde.


Foran huset mod syd er placeret de obligatoriske stynede plataner som giver den helt nødvendige skygge til huset og dets beboere. Endvidere ligger her det første af 4 bassiner forsynet med frisk kildevand der løber fra det ene til det næste og ender i et 13x30 meter langt naturligt bassin, der fungere som en lille svømmesø til ejendommen.



Den muromkransede forhave er en sydfransk Jardin a la francaise men i en moderne fortolkning. Her ses et   symmetrisk 4 delt parterre med klippet buksbomhække og taksskulpturer men herefter høre ligheden op. I stedet for grus eller græs i broderiet er her plantet til med blomster og buske i blå og violette tone i tone. Inspirationen fra både den vilde Garrigue og præriehaven a la Piet Oudolf er tydelig, lange aks med grågrønne stængler og blade spiller op til den grønne ramme og spejles i de blågrå bjerge, sat i det uendelige Luberon landskab. Bjergtagende.


I foråret blomster iris i tusindvis for senere at blive afløst af bla. hvide cistus, lavendler, buddeleja, santolin, rosmarin og perovskia. Indimellem er plantet græsser og andet der hvisler i vinden og giver bevægelse til haven.



Bagved huset ligger flere forskellige landskabelige haverum, men det er så absolut den modige fortolkning af Le jardin a la francaise der virkelig har fanget min interesse.


Ejerne driver også huset som Chambre d´Hotes, hvor der er 2 værelser eller mulighed for at leje hele den ene fløj.
Min tilståelse er at jeg endnu ikke har været der selv, men planlægger at besøge stedet og bruge det som udgangspunkt for andre havebesøg i Provence. Tror ikke haven er åbent for besøgende som sådan, men hvis man overnatter der så følger den jo med.
Billederne ar lånt fra haven og husets hjemmeside  www.pavillondegalon.com

10 kommentarer:

Lone sagde ...

Hvor er det super smukt. Dejlig stil!
Tak for kigget, Henrik!

Høneballehaven sagde ...

Jeg kan godt forstå, du er blevet vild med de billeder, det er en meget smuk have med alle de ens blomster.

Achillea sagde ...

Très jolie! Kan godt forstå, at du er faldet for den have. Og "knaldhytten" er heller ikke at foragte. Det er da alletiders idé at tage på havetur til smukke Frankrig og overnatte på et chambre d'hotes med tilhørende fin have. Gad vide om man i Frankrig har noget tilsvarende den engelske B&B for Garden Lovers?

bloggernefa sagde ...

Jeg tabte både øjne mund og næse da jeg så disse skønne billeder. Sikke et fantastisk smukt sted. Det kom lige ind på min bucket list. :)

Frk. Anemone sagde ...

Det er da et helt fortryllende sted, sikke smukke billeder og en velkomponeret have. Man ser straks at man er i Frankrig.

Unknown sagde ...

Jeg kan også forstå at du er helt fortryllet af det franske sceneri...så smukke blå farver og den dejlig bløde hårede græs.
Mærkeligt at det sådan kan fastslås at det må være i Frankrig...
men ingen er i tvivl:-)

Berit fra Irishaven sagde ...

Her tabte jeg både næse og mund - hvor er det dog skønt det sted. Jeg må gemme et link på Pinterest. Tænk hvis man kunne besøge det i foråret og kunne se dette hav af iris.
Jeg kan godt se at iris af alle slags må ind i din egen franske have.
Den skønne lyseblå/mellemblå nuance i de viste iris har jeg set på vores netplanteskoler både i Iris Germanica og Iris Sibirica.

Henrik sagde ...

Det glæder mig at I har fået samme oplevelse at tabte legemsdele som jeg. Det er bare et af mange eksempler på de helt utroligt kreative franske haveejere og arkitekter som spreder deres guldkorn over denne region.

I min have sagde ...

Fantastisk...

bloggernefa sagde ...

Tak for din søde hilsen Henrik. Jeg var inde og sukke over billederne fra filmen på la Siroque. Den skal jeg vist snart se igen. Godt du mindede mig om den. Måske man i virkeligheden skulle købe den.

Så også en gang en fransk film om en mand der ikke kunne holde haven og derfor fik en gartner. Den var også helt vidunderlig. Var vi dog bare født i Luberon. :)