søndag den 18. november 2012

Figen stiklinger del I

Nu kunne jeg ikke dy mig længere.

Vores eksisterende figentræ
I foråret talte jeg med min svigermors nabo om hans figentræ, og han lovede mig der at jeg kunne få næsten lige så mange grene som jeg ønskede mig til stiklinger, han nedkrogede endda ved den lejlighed et par grene så de kunne slå rod. Nu har jeg fået disse to grene med fine små rødder, men der er alt for meget længde på genene, så jeg har klippet disse af til stiklinger.


Normalt skulle det være bedst at klippe i det tidlige forår, eller nedkroge som naboen gjorde. Men i Danmark er det ofte sådan er de yderste grene kan være frosset meget tilbage, og så er de ikke egnede til stiklingemateriale. Derfor tager jeg chancen og ser om ikke de vil slå rod på efterårsklip.


Der findes flere beskrivelser på nettet, og især youtube er et godt sted at kigge, det har jeg gjort.
Grene på ca. 15-20 cm stikkes i så og priklemuld med ca. halvdelen i jorden. Som vanligt klippes lige under en knop.
Om foråret kan man forvente at de slår rod på ca. 6 uger. jeg regner med rødder til maj, så noget længere, men forhåbentlig værd at vente på.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

De skulle være meget nemme at få til at gro. Jeg fik en foræret i sommer fra en tidligere nabo på 85 år. Han har lavet mange stiklinger af figentræer. Han syntes, jeg manglede sådan en i min have. Han var nemlig imponeret over alt det, jeg har.
Han har også lavet valnøddetræer, benved og meget andet. Den interesse forsvinder ikke lige, selvom man bliver ældre, det er skønt at vide :)
Held og lykke med dit figentræ.

Nette sagde ...

Kære Henrik

Du gør det vist en del i stiklinger, og må være en tålmodig sjæl. Håber dette lille projekt kommer til at gå, som det skal. Giv lyd når/hvis de slår rødder.

Fru Friis sagde ...

Det bliver da spændende om de vil sætte rod selv om der er "kludder" i årstiden. Og så har du jo lige dem der har slået rod, så mon ikke også du får figner ud af det på et tidspunkt. :o)

Henrik sagde ...

Ja jeg håber det er meget villige til at danne rødder selvom årstiden ikke er perfekt.
Jeg lover at bringe nyt i sagen til foråret....om 4-5 måneder.

Frøken Solhat sagde ...

Ej hvor spændende Henrik.......egen produktion af figentræer - jeg krydser fingre for at det lykkes.

Landbohaven sagde ...

Det lyder rigtig spændende.
Jeg glæder mig til at se/høre om resultatet til sommer.
Ha´ en god aften.

krepsemor sagde ...

Interessant! Når du tar stiklinger så sent som i november, kan de ikke stå ute, kan de? Har du de inne i drivhus? Dette med stiklinger er et emne jeg absolutt må kikke nærmere på! Jeg tok stikling av kulepil i forfjor, og av ca. 30 stk, er det bare en som har overvintret hos meg. Vi har H3!

Anonym sagde ...

Lykkedes det ??