tirsdag den 19. februar 2013

Det nye drivhus update I

Så er jeg igang.

Håndudvalgt lærketræ fra Jem&Fix, fin kvalitet, har ligget længe og er helt tørt, der er nok ikke mange der har bygget terrasser her over vinteren.



Bemærk her hvor tæt ringene ligger og at det er skåret igennem kernen, det er det tætteste jeg kan komme på kærnetræ uden at skulle bestikke en person i træindustrien.
Den del hvor ringene er tættest komme til at vende udad.


Her er dagen værktøj, simple værktøjer, men i en god kvalitet, det kræver ikke nødvendigvis at man har adgang til hele afdelingen i Bauhaus. Husk briller og arbejdshandsker.



Dette er de lodrette sider, der skal laves 12 stk. som den op ad døren på den måde får jeg glasliste og klar til fals + 6 stk. hvor den nederste del også skæres af efter blyantstregen





Her ses den forventede højde på 310 cm, det kommer da vist til at rage lidt op.

Tilføj billedtekst
Orden på arbejdspladsen, og nummereret træ. 
Det var heldigvis ikke så blæsende på denne side af huset idag, men en kande kaffe blev det nu alligevel til. 
Idag har jeg afkortet alle stolper, top og bundremme, skåret ud til glaslister, samt skåret 30 graders skråkant på bundremmenes udeside så vandet kan løbe af. Ialt ca. 4 timer tog det.
Næste gang skal der fræses false til fyldningerne samt fremstilles fyldningspaneler.

13 kommentarer:

Nette sagde ...

Du godeste. Det bliver spændende at se, om drivhuset kommer til at ligne den superflotte tegning :-) Lader dog til, at du ved, hvad du har med at gøre.

Lavendelfryd sagde ...

Hej Henrik

Det er noget af et projekt du der er gået i gang med, men du er jo snild til det med træ. Så mon ikke det bliver lige så fantastisk som på tegningen? Det tænker jeg og det bliver spændende at følge.

Høneballehaven sagde ...

Det ser ud til, at du har orden på sagerne, men det er også nødvendigt med det projekt.
Held og lykke med det.
Hilsen Lisbeth

Jette sagde ...

Hej Henrik.Ja! jeg siger da også rigtig god arbejdslyst.
Det er noget af et projekt,som jeg ser frem til at følge.
Har jo set den flotte tegning.
God aften Jette (mit lille gods)

Elin sagde ...

Det bliver helt sikkert godt, og du har helt ret i at højden betyder noget!

Her byggede vi på let skrånende terræn, men det klarede vi ved at grave ud. Ikke kun til sokkel og for at få nivelleret ud, men også så selve huset får den ekstra højde, der gør at der bliver mere plads til høje planter, og plads til at sidde flere rundt om bordet ved udsigtsgavlen :-)

Og sådan et højt hus ser altså også bare bedre ud ikke :-)
Det er et flot styke arbejde du er igang med, glæder mig til at følge byggeriet!

Floras univers sagde ...

Wow, sikke et projekt - Det bliver da super flot. Glæder mig til at følge det!

Fru Skipper sagde ...

Wauw! Hvor er det en flot tegning, I har lavet. Glæder mig til at følge projektet. Men I har da også travlt, hvis I skal nå den kommende sæson.
Held og lykke med det flotte projekt!
Lotte

Bjarnes hageblogg sagde ...

For et lekkert drivhus du bygger! Det blir spennende å følge videre. Håper du vil holde oss oppdatert.

Rose sagde ...

Skønt, så er du allerede i gang! Lækkert at så fin kvalitetstræ fås i jem & fix, det er godt at vide ;-) Spændende at få lov til at følge med på sidelinien,
God arbejdslyst og må vejret være med dig :-)

Anonym sagde ...

Jeg er frygtelig misundelig! - Selvom jeg ved det er en af de syv dødssynder, men jeg kan godt bruge en sav, en hammer og tommestok, men jeg kan sgutte finde ud af at bygge et hus fra bunden ud fra min egen tegning. Jeg er fuld af beundring når jeg ser håndværkere arbejde, rationelt og med omtanke, ja jeg kan nærmest falde i svime over når tømmeren lægge nyt tag og har husket at få både hammer, søm, skruer og boremaskine med sig, når han er kommet op på taget. :-)

Bedste hilsener, go arbejdslyst og pøj pøj Henrik.

Kjeld Slot

Fru Friis sagde ...

Der er vist fuldstændig kontrol over tingene hos dig... ingen grund til at vi sidder her bag skærmen og bider negle! Næ, vi kan bare læne os tilbage og nyde at du arbejder på dit smukke drivhus ;o)

Rigtig god arbejdslyst og varmer det ikke en smule at vi sidder i nakken på dig og kigger med!??

Livsnyderhaven.dk sagde ...

Jeg venter med spænding!

Så fedt at se du vil have et drivhus, på trods af din boligsituation. Så må man jo bare være kreativ. Jeg vil (dette bør man ikke!) vise min mand dit indlæg - så han kan se at man godt kan begynde på sådan et projekt selv om det er koldt. Nå ja det hedder afpresning... Jeg glæder mig til at vi selv begynder på vores væksthus....

Maria
Den eksperimenterende have

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Nu er du bare igang og oven i købet rigtig godt igang - hold da op hvor er det spændende, jeg glæder mig til næste trin - det bliver så flot:-)