lørdag den 24. august 2013

Formklipning af rosmarin

Det er ikke usædvanligt i den sydfranske have.


Klipper man ikke sin rosmarin bliver den med tiden mere træet at se på, måske næsten som en lille busk.
Jeg klipper nogle mine i facon, som små runde kugler, på denne måde bliver de ved med at være grønne og tætte samt fylder mindre når de skal vinteropbevares.
Planterne har jeg lavet som stiklinger for 3 år siden, afklippet kan bruges til at lave stiklinger, det er et godt tidspunkt nu.


 Her er de stillet ud imellem lavendlerne og tilføjer lidt mere højde og textur til det ellers lidt flade bed.

5 kommentarer:

Anne sagde ...

Det var en god ide. Jeg har 3 Rosmarin. De to kunne godt formklippes til tætte kugler. Det vil jeg prøve.

Jette sagde ...

Hej Henrik.Tak for den gode ide med rosmarinen.....har kun en enkel.Men jeg er vild med at formklippe.Så det er da værd at prøve.God weekend til dig Jette

Høneballehaven sagde ...

Jeg har ikke rosmarin, men det har min søn, så jeg har lige sendt et link fra din blog til ham :)

Gro sagde ...

Rigtig god ide Henrik.
Ærgerligt, at jeg først skal lave lektier med min søn. For nu har jeg jo et projekt mere i haven idag - og vejret er skønt :-D
K.Gro

Unknown sagde ...

Tak for tippet. Dine rosmarin ser flotte ud efter klipningen :-)