mandag den 16. maj 2016

Geranier fra plantemarked

Det er nærmest et ritual.

Vi tager altid på plantemarked i Botanisk have i Aarhus, mange gange har det været med strenge aftaler om kun at købe en enkelt eller to plante, for vi skal jo flytte, eller har ikke plads, eller haven er ikke klar....


Men i år kunne vi give den lidt mere "gas" I hvertfald, vi skulle have nogle storkenæb i violette, rosa samt hvide toner, og forskellige højder. Det findes da rigeligt sådant et sted.
Nå et par Violfrøstjerner stod også på listen

Violfrøstjerne fra Claus Dalbys have, taget i august 2014, den giver en utrolig højde til haven

Her et par billeder"lånt" på nettet af sorterne.

Ankums White 30-40 cm.

Eva, 60 cm

Karen Wouters 50-60

Larwijk Star 40 cm

Nicola 60 cm
Vi er i fasen hvor der anlægges nye bede i vores have, altså "engelske" bede, i vild stil, og geranium er en uvurderlig bedfylder, især når der er god plads...og den holder de uønskede væk,


Stemningsbillede fra Pinsedag, sol imellem bygerne...

Haven kalder hojt nu

9 kommentarer:

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Geranier er et must i haven, selv i en lille have som min :o) der findes jo så mange at der er noget for enhver.Jeg syntes det er svært at vælge.
Jeg er spændt på om dine violfrøstjerner blive høje i år, mine har brugt et år eller 2 før de er nået op og blevet høje, men i år kan jeg se de starter godt ud allerede nu.
Jeg glæder mig vildt til at se jeres have på et tidspunkt.
Masser af have hilsner fra Linda

Kirstens have sagde ...

Storkenæb er også en herlige plante, med dens smukke blomster og som du selv skriver, evne til at brede sig, hvor jeg også mener at det er på en god måde.
Det bliver spændende se jeres "vilde" engelske bede.
Kh
KIrsten

Jette sagde ...

Hej Henrik.Gode køb du fik med dig hjem fra Botanisk have i Århus.
Storkenæb er da slet ikke til at undvære i vores haver.Og nogle smukke du har valgt.
Jeg købte et par violfrøstjerner på en planteskole for to år siden til 10 kr. stk.Og de kravler bare deropad.
Jeg ser også frem til at se jeres have på et tidspunkt.
God dag Jette

Høneballehaven sagde ...

Flotte storkenæb, I fik købt. Jeg har rigtig mange og forærer gerne væk, men jeg har ikke de fine, I har købt.
Hilsen Lisbeth

Ege sagde ...

Godt med fodposer af storkenæb
Jeg var med da bølgen om at få storkenæb i haverne for 15 år siden
holder stadig meget af dem, dog er der en sort som jeg fortrød at den kom i haven
geranium phaum...den er smuk og køn ,men virkelig invasiv her...selv i græsset som er slået trives den.

Vi bruger storkenæb til fodposer for store roser bla

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Tillykke med jeres nyerhvervelser! Geranier er geniale (i hvert fald dem jeg kender) og giver dejlig luftig fylde i bedene. Jeg ikke været på plantemarkedet i Botanisk Have endnu, men var afsted i Løgumkloster i sidste weekend...så jeg forstår udemærket reglen om begrænset køb, for hold da op hvor kan man blive fristet!
Hilsen Henrik Havehjerne

Henrik sagde ...

Hej Ege, det lyder som en rigtig egnet geranium i vores skel imod naboen, enten den eller brændenælder. Vi prøver Phaum...Vi skal også have dem tæt på roser og til at dække over forårsvækster.
Venligst
Henrik

Henrik sagde ...

Hej Linda, ja vi er mest bekymret for om violfrøstjerne overlever sneglenes angreb, højden må vi være tålmodige og vente på, planterne skal jo etablere sig.
Når tiden er moden skal du være meget velkommen i vores have, du og jeg kunne sikkert tale længe om livet i kolonihaven.
Venligst
Henrik

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Storkenæb kan man ikke undvære, efter min mening og der findes storkenæb for enhver smag. Jeg kan anbefale G. phaeum i skel og til skvalderkålbekæmpelse selvom jeg sagtens kan følge Ege, for i græsset skal de ikke være...