onsdag den 27. juli 2016

Kender I Belle Epoque roser ?


Ellers følg med.

I Kender det sikkert.
Her midt i sommerhaven, der er et par huller i bedene. Hvad skal der være lige her ? Det er ikke lige sikkert det er en staude, eller en busk. Måske I også kan få det lidt sådan som jeg, Ej altså, der skal også være nogle planter i haven som ikke kræver opbinding, nysåning hver år, eller bare ikke lige har højden til den pågældende plads.
Roser roser, måske det er svaret ? På en eller anden måde kan man man næsten altid presse en rose mere ind i haven. Vælg din farve, facon og højde. Samt måske vigtigst blomstringstidspunkt !

En af havens nye roser, er Felica.

Rosa Felicia, lånt fra Phengels
Rosa Felicia lånt fra David Austinsroses

Vi har igennem de senere år virkelig fundet interesse for Moschataroserne, de skulle være en smule sarte. Men vi oplever faktisk det modsatte. De vokser kraftigt, og blomsterne tåler en hel del vand fra oven. (en situation vi kender ganske godt) Til gengæld så dufter de fantastisk, blomstre fra medio juni til frosten.

Det fleste er buskede 1,5m x 1,5m altså en rigtig bedfylder.

Leveret i kraftig emballage

Sikkert indpakket, et en ekstra rose. Blush Noisette som måtte med i kurven.

Her til vores spejlbassin har vi besluttet at plante 12 stk Rosa moschata "Felicia" Desværre var de udsolgt i Danmark i april, og den ellers altid leveringsdygtige Rosenposten kunne skaffe til efteråret 2016 !
Lidt søgning i cyberspace = http://www.belle-epoque.nl/ Billlgere end i DK selv med porto.
Bestilt og leveret, i en super A-kvalitet, (3 kraftige hovedgrene)

Spejlbassinet og rækken af nyplantede roser, bare vent et par år
Forestil jer bassinet,  afsluttet med fliser i niveau med vandspejlet, samt roser på række i hver side, der blødt bøjer grene ned mod vandet. Måske et par nøkkeroser, måske ikke.
For enden afsluttes det hele med en grøn hæktrelliage med kig til det næste haverum. Åh vi drømmer.


Kraftige flotte planter.

Stor var min overraskelse da det viste sig jeg havde fået 12 ekstra med uden beregning. Begrundelsen var jeg havde bestilt i den sidste del af udplantningssæsonen for barrodsroser.
Så nu skal vi lige finde plads til lidt ekstra roser...

Der er altid plads til en rose mere i haven

7 kommentarer:

Frede sagde ...

Jeg kender ikke rosen, men jeg kan sagtens se den for mig, lige der ved jeres spejlbassin - lige som du beskriver. Det var noget af en ekstralevering - men roser kan man jo altid får plads til! Jeg måtte lige finde din havetegning igen, for at finde ud af, hvor henne i haven, dette haverum med spejlbassinet og de fine roser er. Og så kom jeg jo til at gense en masse andet interessant undervejs - det er dybt imponerende, det I har gang i!

Høneballehaven sagde ...

Det bliver så flot, og det lyder til at være en god handel. Jeg ville ellers have foreslået dig Jas roser, men det har var nok også billigt.
Glæder mig til at se, når de blomstrer.
Hilsen fra Samsø

Jette sagde ...

Hej Henrik.Det var da en yndig rose du har købt til dit spejlbassin.
Og flot at du fik så mange med i købet.
Spændende at se når de vokser til.
Ja !!! det går da fremad i det franske hus.God aften Jette

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Henrik, det kommer til at se super lækkert ud med dit spejlbassin og roserne. Den side må jeg da lige gå ind og se på.
Hvordan har du tænkt sig at lave bassinet. Vil du støbe det ?
Masser af havehilsner fra Linda

Lise sagde ...

Jeg kan følge din drøm. Jeg tror også, det kommer til at se helt fantastisk ud. Glæder mig over dit startbillede. Flot flot hus .

HAVELIV sagde ...

Skønt at læse om hvad du forestiller dig og roser i spejl vil se kanon ud...tillykke med valget

Esther - Min lille store have sagde ...

Det lyder rigtig spændende. Glæder mig til at se jeres vision blive virkeliggjort.

HM...den der med der altså er plads til flere roser...nja...den ved jeg ikke helt om jeg kan/vil tilslutte mig....I så fald kun, hvis jeg fjerner andet i haven først. Haha.

Hav en dejlig weekend.